Massor av glada människor, musik, kanske också öl, underhållning och aktiviteter. Allt, som behövs för ett lyckat arrangemang – om bara säkerheten också fungerar. Och just säkerheten kan bidra till att många festivalchefer och eventarrangörer från gråa hår och sömnlösa nätter.

Läs mer här, och få lösningen på, hur du får säkerheten i topp, så att du kan slappna av och njuta av framgången med ditt event.

Se upp för snyltgäster

Att hålla koll på flera tusen gäster på en stor konsert, festival eller event ställer stora krav på säkerheten – vakter som håller koll på folk, stängsel som avgränsar området och inte minst som avskärmning för att hålla snyltgäster borta. På t.ex. Roskildefestivalen var det nästintill en tradition att bryta sig igenom stängslet, och för vissa festivalbesökare tävlar nästa i vem som kan komma in utan att betala.

Därför är ingångskontroll och säkerhet en viktig fråga för alla festivalchefer. Om en festival kompromissar med säkerheten, och en litet antal festivalbesökare lyckas komma in utan att betala, kommer det att sprida sig som en löpeld.

Undvik att servera alkohol till minderåriga

En sak är, om du som arrangör riskerar att få objudna gäster till ett arrangemang. Ett annat problem, du kan stöta på, är om personalen på festivalen råkar sälja alkohol till unga under 18 år. Om det sker – och upptäcks – får man böter.

Genom att använda festivalarmband för att hålla koll på säkerheten, kan du försäkra dig om at ikke-betalande gäster hålls utanför stängslen. De vävda festivalarmbanden kan framställas i olika färger, så att du enkelt kan skilja på gäster, som t.ex. är över och under 18 år – utifrån armbandets utformning. Du kan välja att ha ett svart armband till gäster över 18 år och ett gult till gäster under 18 år – eller vilka färger som helst, som passar ditt evenemang.

Färger är bättre än text

Det har visat sig att vävda armband i samma färg, där det t.ex. står ”Under 18 år”, inte är lika säkra, som om du istället framställer armband i två versioner i olika färger eller använder armband i till exempel papper eller polyester. Unga kreativa själar har nämligen vid flera tillfällen manipulerat deras armband genom att dra ut trådar ur det vävda armbandet, så att det inte längre stod ”Under 18 år”.

Undvik svinn med inbyggda biljetter

En viss mängd svinn är nästan oundvikligt, när man håller ett event eller en festival. Kombinationen av alkohol, fest och frivilliga, betyder ofta att det serveras fler öl över disken än det betalas för. Men det går att minska svinnet vid pengahantering i förbindelse med försäljning av mat och dryck genom användning av rätt slags armband.

Du kan t.ex. få festivalarmband med dryck- och matbiljetter, som kan rivas av och användas till köp av mat och dryck under dagen.

På så sätt är varorna betalda i förväg tillsammans med entrén, och de frivilliga behöver inte hantera en massa kontanter vid baren eller i matbodarna.

Intelligenta armband

En nyare och minst lika smart lösning är festivalarmband med RFID-chip. RFID-chippet är en liten elektronisk bricka med ett unikt ID, som sätts på armbandet. Eftersom chippet är unikt, kan det anslutas till digitala betalningssystem, sociala medier m.m.

Endast fantasin sätter gränser vid användning av armband med RFID-chip. Men en av de främsta fördelarna är, att man med intelligenta armband helt kan undvika pengatransaktioner, eftersom festivaldeltagarna på förhand – t.ex. vid anmälan eller köp av biljett – kan tanka upp med det belopp, de räknar med att spendera. På evenemanget eller festivalen kan de sedan bara betala med sitt armband genom att scanna det på en RFID-läsare, varefter beloppet dras från deras konto.

För festivalarrangören kan det dessutom finnas en ekonomisk vinning i att använda armband med mat- och dryckesbiljetter eller armband med RFID-chip, eftersom festivaldeltagarna tenderar att spendera mer pengar, än de skulle ha gjort annars, eftersom mat och dryck är förutbetalt.

Armband med RFID-chip är fortfarande en relativt ny lösning, som endast få festivaler har testat, men det blir allt vanligare. För festivaldeltagaren kräver det kanske en viss tillvänjning att betala med ett intelligent armband, och statistik från en festival i 2014 visade, att drygt 30 procent av deltagarna valde att betala med armbandet. Resterande 70 procent föredrog fortfarande att betala med kontanter.